DIPLOMERAD SAMTALSTERAPEUT

VÄGLEDARE, MOTIVATOR OCH LIVSNJUTARE SOM

DRIVER DET EGNA FÖRETAGET " ÄNTLIGEN"



Välkommen

Du är varmt och kärleksfullt välkommen till min blogg som handlar om mig och min syn på Livet. Tankar jag vill ventilera och kanske inspirera.

onsdag 11 januari 2012

Själsig litteratur och mellan dagar.......


Idag finns i det närmaste, hur mycket som helst att läsa vad beträffar vårt personliga utvecklande, andlighet eller om och hur vi ska ta hand om vår själ. Vara i det som är vårt genuina jag. Som då oftast blivit påverkat eller modifierat av både arv, miljö och Jantelagar.
Om man då tittar på hur mycket litteratur det finns i ämnet, och ändå hamnar vi i trygghetsfållor, rädslor och offertankar
Den ena dagen befinner många sig i ett positivt tänkande planerar, sätter upp mål och strategier för att förverkliga de drömmar som bärs på. Den andra dagen fallerar det mesta och tenderar att dra oss ändå längre ned eller tillbaka.
Hur ofta frågar vi oss då inte om varför detta händer.....?
Varför dessa dagar mellan det vi vill ha och det som håller oss tillbaka?
Ja, man kunde ju önska att vi fick vara ifred med det som får oss att må så bra, men kan det vara så att dessa mellandagar har något att lära oss
Japp....det tror jag
Det som är kruxet är att inte låta sig stoppas eller hindras av dessa dagar eller tankar, utan se vad det hela handlar om istället.
Vad vill detta säga dig?
Finns det någon liten del av dig själv du inte sett eller tagit hand om?
Välkomna även dessa känslor eller tankar, ofta kan de annars lagras och bli ännu större rädslor eller hinder
Ge dig själv stunder ibland där du kan sortera eller plocka fram det du ofta räds för
Kanske känner du igen dessa tankar eller känslor sedan tidigare
Eller kanske du rentav kan koppla dessa till en situation eller person
Stunder med meditation, reflektion,egenstunder eller vad man nu vill kalla det,
tror jag är oerhört viktigt för var och en av oss
En liten oas av lugn, om så bara för några minuter då och då. Bara de förekommer med en viss kontinuitet
DÅ tror jag också all denna fantastiska litteratur vi har att tillgå gör större nytta
OCH att vi kan lära oss välja den/det som känns mest rätt för just mig
Visst, man kan läsa vad man vill och hur mycket som helst, men man bör väl ska kunna göra något av det också
eller?

Annars kan man ge Kärlek och Värme
det räcker långt
Maria

5 kommentarer:

  1. Hej kära syster! Ja du ger då verkligen kärlek och värme men det handlar ju inte bara om att ge man måste få tillbaka också. Jag ramlar också ner i det här eländiga ibland och ältar och ältar. Det viktiga för mig är att varje dag vara frisk, att tillvaron är trygg och att jag försöker tänka positiva tankar. Kärlek och värme till dig och en önskan om en helt underbar dag//Kramar Anna-Carin

    SvaraRadera
  2. Ja du har så rätt. Men ibland kan det räcka med att se och förstå att någon annan växer och tar till sig något av vad jag ger för att det skall få mig att må bra. Sen behöver det inte nödvändigtvis vara av just den personen jag får något tillbaka. Det kan komma med något/någon helt annan som sedan tillfredställer mig. Även jag har mina ups and downs, absolut.....oftast lär man något nytt varje gång. Kramar till en underbar syster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen mig, mer än någonsin.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åååå du härliga Jossan....va jag önskar att jag fick ge dig en varm kram nu<3

      Radera