DIPLOMERAD SAMTALSTERAPEUT

VÄGLEDARE, MOTIVATOR OCH LIVSNJUTARE SOM

DRIVER DET EGNA FÖRETAGET " ÄNTLIGEN"



Välkommen

Du är varmt och kärleksfullt välkommen till min blogg som handlar om mig och min syn på Livet. Tankar jag vill ventilera och kanske inspirera.

torsdag 27 december 2012

Min jul födde lite tankar


Jag kan inte annat säga än att jag haft en underbar jul. Umgåtts med nära och kära hemma hos min äldsta dotter på julafton. Ätit god mat och godis. Sett de små öppna (berg av) paket, förundras över vem tomten egentligen är.
Är han på riktigt.....varför har han dessa kläder och kommer bara vid juletid.....hur kom han hit??

Visserligen har jag även jobbat hela julhelgen.....vilket ger en annan aspekt på det här med julfirande...... hur olika den kan se ut. Vissa av de jag jobbar med vill bara att helgen ska vara över....vissa låtsas knappt om vad de känner inför denna familjehelg. Vissa tycker den är helt ok. Men ingen jublar direkt

Själv kan jag störas av tanken......är det nödvändigt med alla dessa paket?
Nu menar jag överlag! I genomsnittshemmen! Märk väl!

Vet barnen själva vad dom önskat? Eller vem de fått det av? Finns det något värde för de små i att få "sjutioåtta" paket? Eller kan det vara så att det var (bara) en eller två av dessa som egentligen gav den glädje man (eller jag) vill att det skall ge med en julklapp.
Någonstans därinne hos mig vill jag helst ge av kärlek till mottagaren. Få se en hjärtlig glädje över en present som tänkts eller t o m gjorts till densamme. Det kanske är lite gammalmodigt tänkt. Men då är jag väl gammalmodig då. Trivs med det!
Jag missunnar ingen vad de fått. Märk väl igen!
Men jag tycker nog att det går lite till överdrift med denna julklappshandel. Speciellt när jag märker att det hela tiden mäts........
Jag har lovat mig själv att aldrig låta mig mätas med hur mycket eller hur många jag köper. Det får stå för dom som har problem med det. Om jag mot all förmodan skulle bli "populärare" för att jag köper dyrare eller ger mest.....hoppas jag slippa veta om det och betackar mig den populariteten.
Min intention är att låta de som finns i min omgivning vara dem dom är och älskar dem rätt upp och ner så. och hoppas att också jag får vara just Jag....som jag är.

Men i syvende och sist älskar jag denna helg av mys och massa god mat. Fina filmer och långa promenader.
Det mesta går att kombinera trots jobb och annat.....det mesta beror på hur man fördelar tiden.
Jag är frisk....vad jag vet....och har möjligheten att både jobba och fira jul med min familj.(Även om jag skulle velat vara ledig) Det är ju fantastiskt egentligen. När man vet hur många andra har det runt om i världen och ganska nära runt omkring oss.
Tacksam är vad jag är!
En God fortsättning och härliga dagar önskar jag er alla, fram till det Nya året kommer med nya möjligheter till att ge både kärlek och ett fortsatt chans till utveckling.........all kärlek Maria





Mina tre härliga barnbarn med tomten
Lilla Ida provar kusin Axels mössa. Min fina mamma sittande. I bakgrunden min ena dotters svärmor

1 kommentar:

  1. Ja du min vän tänker som du i allt detta. Kan bli sittande för mig själv mitt i allt mys och tänka på hur många som just nu är emsamma och har absolut ingen som ens önskar de en god jul...Ja tänkare som jag är...Håller med dig också i detta med julklappar...ojoj hur det har blivit och det är vi själva människorna som skapat hysterin, men man blir lite mätt på allt:) Lagom dos är det bästa..av allt! Kram. Lena

    SvaraRadera