DIPLOMERAD SAMTALSTERAPEUT

VÄGLEDARE, MOTIVATOR OCH LIVSNJUTARE SOM

DRIVER DET EGNA FÖRETAGET " ÄNTLIGEN"



Välkommen

Du är varmt och kärleksfullt välkommen till min blogg som handlar om mig och min syn på Livet. Tankar jag vill ventilera och kanske inspirera.

torsdag 27 december 2012

Underbart att känna in sin stämning


Jag bara älskar dessa morgnar när det fortfarande är mörkt ute och jag får tända ljusen runt omkring mig. Det blir stämning både inom och utanför mig. Det blir t o m mycket godare att äta frukost. Något visst är det allt......
Jag kon nog erkänna att jag inte  lika lätt kan känna in denna känsla av stämning i fullt dagsljus. Det blir ett lugn och en harmoni som jag önskade fick råda oavsett sken. Man kan ju undra varför egentligen. Det är så jag känner i alla fall. Under förmiddagen såg jag en sekvens på  TV4:as program och blev påmind om detta med mindfullness. Vilket råddes till att göras ca tre gånger om dagen för att hamna i ett mer avspänt förhållande till sig själv och omgivningen. Ett mycket bra råd absolut. Men om det heter mindfullness, meditation eller ren avkoppling tror inte jag personligen spelar någon roll. Vi glömmer lätt att bara vara precis där vi är.....just nu! Inte vad som hände nyss eller om en timme utan just NU!
Ja det är väl faktiskt något som kan ge en känsla av lugn, harmoni och stämning av i fullt dagsljus.
BARA VI GÖR DET! Det var just det!
Jag antar många är som jag........börjar i perioder flitigt med meditation för att ta hand om min kropp och själ.....för att efter den tid börja skjuta på det till.....sen.......men som en liten syster brukar påminna mig om.....det blir bara senare! I andra andetag kan man ju undra hur mn kan glömma att ta hand om sig själv. Det låter ju inte klokt när man uttalar det:
-Hej jag heter Maria.....och jag tar inte hand om mig själv.
Nej, vet nån vad.....det kändes då inte stämningsfullt inte.
Nu ska jag bli bättre (igen) på att bara vara.....vad det än heter.....bara det ger en känsla av stämning, lugn, harmoni för ett bättre välbefinnande. Snart stundar ett nytt år med nya chanser till att gå sin livsbana fullt ut.

All kärlek.......Maria

3 kommentarer:

  1. Ja visst är det underbart mysigt att få stiga upp och tända alla ljus och skapa stämning. Det sprider lugn och värme i själen. Kramar

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det underbart mysigt att få stiga upp och tända alla ljus och skapa stämning. Det sprider lugn och värme i själen. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm.....det lugnet och värmen behöver vi i själen....ofta.
      Kramar kära syster

      Radera