DIPLOMERAD SAMTALSTERAPEUT

VÄGLEDARE, MOTIVATOR OCH LIVSNJUTARE SOM

DRIVER DET EGNA FÖRETAGET " ÄNTLIGEN"



Välkommen

Du är varmt och kärleksfullt välkommen till min blogg som handlar om mig och min syn på Livet. Tankar jag vill ventilera och kanske inspirera.

söndag 18 juli 2010

Frihet..............(sberövande)

Idag jobbade jag min sista dag före semestern. Det har känts som världens längsta helg faktiskt. Mentalt har jag nog tagit ledigt för länge sedan. Men nu har jag i alla fall fyra veckor till att spendera i full frihet. Inga tider som skall passas.......hihi..va härligt.
Jag började med att fika tillsammans med min man. Sen gick jag ut i vår trädgård och lade mig under vårt stora gamla äppelträd och lyssnade på P1. Där pågick programmet "Samtalet" som ställde en intervju med Sofia Rapp Johansson.
-Oj oj oj......vilken berättelse...vilket liv denna unga kvinna inleddes i av sina egna föräldrar. Missbrukande föräldrar, våldtäkter av fadern, eget missbruk, sålde sin kropp vid 11 års ålder, fosterhemsplacerad ett antal gånger och återanpasning via behandlingshem, studier och egen vilja. Vilket Mod och vilken Kraft vissa människor ändå får och har trots de odds som getts dem. Vilken Styrka att sedan ta ansvar för sitt fortsatta framtid
Det slår mig tanken om hon någonsin får eller rent av kan känna sig totalt fri av att bara vara den hon är. Eller om hon som nu, enligt min uppfattning, alltid kommer att kämpa på ett eller annat sätt. Förr då ren överlevnads strategi för sitt eget liv. Nu studerande hon inom vården för att ta hand om andra. Föreläste om sin uppväxt. Skriver om sitt liv så att andra får ta del och kanske kan göra något i tid.
Men hur många ställer upp för dessa barn när det väl behövs? Hur fega är vi inte då? Ingen vill blanda sig i eller ta tag i sådana här jobbiga saker.....fastän många vet eller förstår att allt inte står rätt till. Jag nästan skäms ibland för att vara människa!
Ja, detta berörde mig starkt må jag säga. Jag nästan höll andan när hon läste ur sin bok "Silverfisken". Det känns liksom värre när så mycket händer inom en och samma familj.

Hmmm...å jag som skulle ligga där ute under mitt äppelträd och bara ta in och känna att nu...nu har jag äntligen semester.
Ja...så kan det också va.....

3 kommentarer:

  1. ja du söstra mi...alla har vi olika förutsättningar, ursprung och livshistoria. Sådana historier berör och man får ordet överlevnad i omloppsbanan. Perspektiven vidgas liksom
    E

    SvaraRadera
  2. Det får en verkligen och värdesätta allt
    bra i livet och faktiskt inse HUR bra vi
    egentligen har det.

    Kram och Kärlek kära moster.

    SvaraRadera
  3. Hej kära du! Nu har jag också hittat hit "äntligen". Ja du vi förstår inte hur bra vi har det och framför allt som Jossan redan sagt så värdesätter vi det inte. Ser framemot att följa din blogg. Ha en underbar semester.....Kram AC

    SvaraRadera