DIPLOMERAD SAMTALSTERAPEUT

VÄGLEDARE, MOTIVATOR OCH LIVSNJUTARE SOM

DRIVER DET EGNA FÖRETAGET " ÄNTLIGEN"



Välkommen

Du är varmt och kärleksfullt välkommen till min blogg som handlar om mig och min syn på Livet. Tankar jag vill ventilera och kanske inspirera.

onsdag 16 mars 2011

Att få göra skillnad


Igår fick jag Medlemstidning och info från BCF (bröstcancerföreningen) vilket gör mig påmind om att mina egen tankar redan från det att jag fick besked om cancern var att......kan jag göra något för andra i samma situation då ska jag göra det! Jag kan ju faktiskt transformera mina egna kunskaper och erfarenheter för att delge och vara till hjälp för andra. Min egen upplevelse är att det är viktigt med människor som kan förstå utefter vad de själv upplevt. Nu menar jag inte att de som inte haft cancer eller inte blivit opererade är sämre som den hjälpande, nej absolut inte. Empati och lyhördhet är nog det som är viktigt. Det ligger mycket i just känslan och förmågan att kunna sätta sig in i vad den drabbade upplevt som är det väsentliga.
När allt rullar på......är det väldigt lätt att nästan mer eller mindre förtränga vad som hände. Och dessutom halka tillbaka i samma hjulspår och trygghetsramar
Men man kastas lika snabbt tillbaka bara vid att läsa eller höra om andra som varit i liknande situationer. Det jag vill komma till är att jag själv väldigt snabbt tillbaka till mitt jobb, så kropp och själ kände ingen synk emellanåt....Nu ser jag vikten av hur

jätteviktigt det är att få gå igenom vad som egentltigen har hänt

långa eller korta behandlingar...... kan upplevas otroligt olika och lika

rädslor för.....vad händer nu?

hur upplever jag mig själv med ett bröst

tar jag hand om mig själv eller håller jag ihop för att allt ska vara som "vanligt"

dela det med andra som har liknande erfarenheter

lever jag mitt liv....äter jag det som är bra för mig

vad tillför jag mig själv för att må bra

hur stor är riken för återfall

Ja, listan kan göras lång. Men som sagt det väsentliga kan vara att få prata om det, acceptera att det är så här det är just nu. Vad kan jag göra för att förbättra min egen situation. Det behöver inte vara stora synliga förändringar. Det börjar oftast med kunna förändra sitt eget tankesätt leda in sig själv på den väg man vill gå. Vilket naturligtvis kan göras på egen hand, men kan vara till stor hjälp genom andra.
Nu finns det rätt mycket att tillgå här i Dalarna. Men det kan aldrig bli för mycket.....

Med värme och kärlek Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar