DIPLOMERAD SAMTALSTERAPEUT

VÄGLEDARE, MOTIVATOR OCH LIVSNJUTARE SOM

DRIVER DET EGNA FÖRETAGET " ÄNTLIGEN"



Välkommen

Du är varmt och kärleksfullt välkommen till min blogg som handlar om mig och min syn på Livet. Tankar jag vill ventilera och kanske inspirera.

onsdag 9 mars 2011

Vi kallar det medveten närvaro - mindfullness


Gick i tidig morgon ut med min lille valp på 5 mån och registrerade hans beteende under vår promenad.
Han befinner sig verkligen i nuet, stannar upp, lyssnar och tar in. Och är mycket nyfiken på livet. Tittar frågande på mig ibland vad som sker runt omkring honom. Som människa och flockledare försöker jag delge och lära honom det han bör veta för att kunna tolka vår omgivning.
Ingen lätt sak men givande
Det jag samtidigt blir medveten om är hur en hund lugnt kan spatsera på vägen och plötsligt tar in ljud, dofter och rörelser från olika håll utan att störas av det. Det bara Är så. Han tar till sig det som är nödvändigt för honom det andra får passera. Han vilar sen långa stunder mellan sina olika övningar. Rätt skön tillvaro faktiskt
Jag tänker att det är så naturligt för djur. Vi människor som sätter oss i en högre rang måste boka i en tid i almanackan för tid till medveten närvaro. Eller för att överhuvudtagt reflektera övar vårt liv ser vi oftast ut en tid till att just Då ska det ske, sen kör vi bara på som vanligt i högt tempo för att hinna allt vi "bör" eller "måste" hinna.
Ja jag blir lite fundersam ibland....vem lär av vem?!
Igår var jag på gruppen för canceropererade igen. Besök från Aktiv Ortopedteknik kom dit och förevisade olika hjälpmedel som finns att tillgå efter ett bortopererat bröst. Det är fantastiskt vad långt vi har kommit. Men till saken hör att det känns så overkligt ibland för mig. Precis som att det inte hänt alls. Livet har gått vidare så fort så jag har inte riktigt fattat vad som hände. Jag mår bättre än jag gjort på länge, förutom att jag känner en annan trötthet snabbare idag. Men det tror jag själv beror på att kroppen återhämtar sig i sin takt och det får jag acceptera.
Jag har sån lust till så mycket just nu.......kanske är det lite vårkänslor på gång

Med värme och kärlek Maria

1 kommentar:

  1. Ja vad kan vara mer substansfullt och underbart just nu är medveten närvaro i kombination med vårkänslor och härligt återvändande ljus. Lovely
    Puss

    SvaraRadera