DIPLOMERAD SAMTALSTERAPEUT

VÄGLEDARE, MOTIVATOR OCH LIVSNJUTARE SOM

DRIVER DET EGNA FÖRETAGET " ÄNTLIGEN"



Välkommen

Du är varmt och kärleksfullt välkommen till min blogg som handlar om mig och min syn på Livet. Tankar jag vill ventilera och kanske inspirera.

torsdag 2 september 2010

Likheter




********** ********** *********** *********** *********** *********** ********
När jag går mina promenader dessa höstmorgnar och bara njuter av vad denna årstid har att erbjuda slår mig likheten mellan oss människor och naturen.
Vi kan blomstra ,leva upp och snabbt vissna ner för att påminnas vad vi behöver för att få nya krafter för ett fortsatt välmående liv. Vissa är morgonmänniskor, vissa kvällsmänniskor....helt enkelt. Precis likt de växter som tar i på våren, blommar under sommaren och ändra färg för att gå ner i vila under vintern och hämta krafter för en ny säsong.Vissa doftar som bäst under kvällstid medan vissa drar ihop sig och slår ut i full blom på morgonen.....
Påminnelsen för vår del ger vår kropp oftast tydliga signaler om bara vi lär oss lyssna. Ryggsmärtor, trötthet, huvudvärk, den ena infektionen efter den andra, ångest mm mm är ganska vanliga åkommor: lyssnar vi då inåt eller gör vi endast något åt syntomet.......
Vi kan oftast mer om vad växterna behöver än vad vi kan om oss själva. Vi kanske köper en bok för att få kunskap om våra växter eller går i en kurs för att få vetskap genom andra. Vi är då ofta beredda att betala en slant för att få denna kunskap.
Men hur är det när vi kommer till vårt eget mående? Är vi beredda att betala vad som behövs?
Jag skulle nog vilja säga....oftast inte! Vi kör bara på och
hoppas att allt ska bli bättre....där framme....när jag har gjort det och det.....eller när jag vunnit den där summan.
Men Nu då....är det inte NU vi lever och ska må bra. Många gånger behövs inte stora drastiska förändringar...utan främst insikten om vad som pågår i oss. Vad är så skrämmande med det
egentligen.......
Beroendet av ljus,vatten och luft har vi ju gemensamt....mer än vad vi många gånger tänker på. Tänk bara på hur vi reagerar vid åskväder.....luften blir tung och tryckande....huvudet kan kännas både tungt och värkande. Om vi inte får se solen under en längre period har vi mycket lätt att bli nedstämda och känner lägre livslust. Vatten behöver vi varje dag, åtminstone vätska av något slag för att inte torka ut. Växterna har klokheten att gå ner i vila under den mörka perioderna av året, medans vi kämpar på precis likadant. Hmm...
Vissa växter klara de flesta växtförhållanden medan andra behöver mycket hjälp på traven, precis som vi människor. Vissa har styrkan och modet att ta sig fram trots tuffa uppväxtförhållanden med viss hjälp, och andra behöver mer hjälp och längre tid för att komma vidare. Nu kan det också bero mycket på våra tidiga "sår" osv.....men många gånger handlar det om våra egna val också

Det är lite märkligt.......för nu har vi ändå matats med detta så ofta i tv, tidningar och annan media....men vi tar liksom inte till oss det ändå. Eller gäller det...... "bara dom andra"....ja jag vet inte

Ja så här gick mina tankar idag.... Det ger mig mycket kraft och insikter när jag vistas ute. Jag talar mycket utefter egna erfarenheter och de möten jag haft. Men det är mycket som pågår i
mig just nu

Ha en underbar dag....den blir vad Du gör den till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar