DIPLOMERAD SAMTALSTERAPEUT

VÄGLEDARE, MOTIVATOR OCH LIVSNJUTARE SOM

DRIVER DET EGNA FÖRETAGET " ÄNTLIGEN"



Välkommen

Du är varmt och kärleksfullt välkommen till min blogg som handlar om mig och min syn på Livet. Tankar jag vill ventilera och kanske inspirera.

torsdag 18 oktober 2012

Skratt och glädje kan aldrig vara fel

För någon dag sedan hade vi utbildning på mitt jobb. Oftast handlar det om ganska allvarliga saker. Om bemötande och tillvägagångssätt, för att det skall bli så bra som möjligt för alla berörda parter.
Vårt jobb innebär alltför ofta även att vi som personal blir kallade för både det ena och det andra av de vi hjälper. Vi vet att det oftast handlar om deras egen frustration och inre upplevelser som läggs ut på oss. Detta av både boenden och anhöriga
Det händer även att vi får varma kramar eller blir godtagna som personal i deras värld som kan vara i kaos.
Vilket värmer något alldeles oerhört. och blir värt jobbet.

Visst det händer att vi blir uppmärksammade av chefer och ledning, men kanske inte så ofta som det behövs.

Mycket p g a detta blir det en viss jargong bland oss personal. En viss humor som oftast innebär att vi får skratta så magen gör ont. MEN va den behövs. Det skulle liksom inte funka annars.....tror jag.

Men att få le, skratta eller överhuvudtaget känna sig i positiva energier är livsnödvändigt för oss som individer.
Det påverkar säkert mycket mer än vad vi kan ana. Utan att du för den skull gå in på några närmare analyser.
Ibland skulle det behövas skrivas på recept.......le, skratta och var glad.
Ja, jag vet, det finns tillfällen det inte känns helt lätt.....men vem har sagt att det är just då du skall skratt eller le. Vi har ju många sidor av oss själva, och alla har vi fått för att använda, vad ska vi annars med dom till.

Jag fick bara en sån där tanke om hur underbart det är att se en leende, glad människa....oavsett ålder eller kön. Det är lika underbart när det händer.

Nej, glöm inte att le till varandra......det är så underbart att möta.....eller ge någon

Ha en härlig torsdag och tänj på smilbanden

Värmande kärlek
Maria

6 kommentarer:

  1. Åh gud vad det låter härligt ändå att ha sådana omkring dig som du kan skrattar dig galet trött tillsammans med. Det är GULD och jag känner brist påd et ibland i vardagen
    Ler det gör jag ofta och skämtar kanske lite för ofta...men humor förlöser
    Kram och puss till dig

    SvaraRadera
  2. Åh ordverifieringen bort....TACK toppenbra...puss igen

    SvaraRadera
  3. Hihiii....jag trodde IGEN nu att jag tagit bort den. Nä nu får jag nog be Gurra hjälpa mig, nåt fel måste jag ju göra.
    Ja det är riktigt förlösande ibland, jätteskönt.
    Kan tänka mig att du i så fall saknar detta som har så när till skratt.

    Love you

    SvaraRadera
  4. Hihiii....jag trodde IGEN nu att jag tagit bort den. Nä nu får jag nog be Gurra hjälpa mig, nåt fel måste jag ju göra.
    Ja det är riktigt förlösande ibland, jätteskönt.
    Kan tänka mig att du i så fall saknar detta som har så när till skratt.

    Love you

    SvaraRadera
  5. Ja du har så rätt som alltid:) ge ett leende det kostar inget och kan göra att hela dagen känns bättre:) Sen om man fått skratta så magen gör ont ger så mkt harmoni i själen... Kram till dig <3 Lena.P

    SvaraRadera