DIPLOMERAD SAMTALSTERAPEUT

VÄGLEDARE, MOTIVATOR OCH LIVSNJUTARE SOM

DRIVER DET EGNA FÖRETAGET " ÄNTLIGEN"



Välkommen

Du är varmt och kärleksfullt välkommen till min blogg som handlar om mig och min syn på Livet. Tankar jag vill ventilera och kanske inspirera.

torsdag 10 januari 2013

Ensamhet, tvåsamhet eller "självsamhet"


Ibland omvärderar jag mina relationer......i hur jag känner mig i dom.
Mycket beror på hur jag mår själv eller vilka val jag gör.
Ofta har jag ett behov av att vara helt ensam och vara mig själv.....I mitt själv....."självsamhet".....exv meditera
Då känns det alldeles underbart att få vara i mina tankar helt ostört liksom

Ibland kan jag känna mig ensam p g a att jag vill vara ärlig, rak och säga det som känns rätt för mig....men det är en vald ensamhet som jag tar......för att vara sann....framförallt till mig själv

Tvåsamheten är en underbar känsla.....att kunna dela med någon annan....det som pågår i livet
Men att vara ensam i tvåsamhet är en känsla jag inte upplever speciellt bekväm.......när jag märker att jag egentligen inte är lyssnad på......tas förgiven
Det är en känsla som tär och äter min energi......ändå låter jag den återkomma

Jag har ju hela tiden möjligheten att välja......hur jag vill ha det..... i och med mina relationer......
men jag kan sällan eller aldrig förändra andra människor
Jag kan göra andra eller nya val
förändra mitt sätt att se
beskriva hur jag upplever det.....helt utifrån mig själv.....utan att anklaga
tala om mitt behov

Ibland tror jag att jag behöver lite av en kombo av alltihop.....för att bli medveten om var jag står....med mig själv
Framförallt vill jag känna mig trygg i mina relationer.....hur dom än ser ut
Och det beror på mig och mina val

Just nu har jag valt självsamheten för att skriva detta

All kärlek......Maria

2 kommentarer:

  1. Hej kära du! Det är precis som du säger väldigt skönt att bara ha sig själv att ta hänsyn till ibland. Men jag är av den typen att jag tycker att det är skönt en stund sedan vill jag gärna ha tvåsamhet. Jag vill dock ha utbyte i tvåsamheten, dela glädje, skratta mycket, mysa. Jag trivs med både ensmahet och tvåsamhet dock bör ju tvåsamheten vara tillsammans med någon som det känns rätt med. Inge idé att göra om varken mig själv eller någon annan. En underbar dag önskar jag dig. Kram Anna-Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej vännen.
      Javisst, vi har alla vår syn på detta. Jag är nog ganska omväxlande gällande detta faktiskt
      Älskar att vara i de olika tillstånden.....men har etT Stort behov av att vara i min egen ensamhet för att känna in Mitt själv och mår oftast då bättre även tvåsamheten. Det jag tycker mindre om är att tas förgiven i det sistnämnda.....vilket jag upplever när jag ställs liksom på vänt med (i mitt fall)praktiska saker (hemmet)som också berör livet. Tvåsamheten får sig törnar och ensamheten i tvåsamheten infinner sig.....inte så bra. I think you know......Ha en härlig kväll. Kramar

      Radera