DIPLOMERAD SAMTALSTERAPEUT

VÄGLEDARE, MOTIVATOR OCH LIVSNJUTARE SOM

DRIVER DET EGNA FÖRETAGET " ÄNTLIGEN"



Välkommen

Du är varmt och kärleksfullt välkommen till min blogg som handlar om mig och min syn på Livet. Tankar jag vill ventilera och kanske inspirera.

måndag 14 januari 2013

Konstkupp som väcker......

Imorse kollade jag via svt play på programmet Konstkuppen med Lena Philipsson som programledare.
Den väckte något starkt hos mig. Vad är det som är problemet med oliktänkande i sexualitet. Jag kan väl förstå att det  kan väcka en hel del hos många. Men att det skall gå så långt att folk både misshandlas till bestående skador p g a detta, gör mig rasande. Nu tänker jag på den präst som vigde det manliga paret i detta program.
Vi vet ju att homosexualitet, bi och transexualitet  t ex funnits redan sedan romartiden. I de s k "bättre" kretsarna t o m. Ja förresten, så är det väl än idag, i alla kretsar!
Detta "avvikande" som det brukar kallas, har funnits i alla världerliga tider, men skillnaden är kanske nu att det talas mer öppet om det.
Men att behöva utpekas, vara på sin vakt eller bli hånad för sin läggning, ger mig ont i hjärtetrakten.
När dessa män som vigdes grät av glädje när kören sjöng.....då grät jag också.
Med en viss oro i min känsla.
Måtte dessa två få ha sin kärlek ifred.
Låt deras val få vara deras val även om du inte tycker om den

Sen vill jag säga att jag tycker altartavlan blev ett mästerverk med tanke på allt jobb under endast en vecka......ändå togs den tydligen inte emot som gåva
-Ja, där kan vi också tycka olika

Det ska bli spännande att se nästa programinnehåll

All kärlek och respekt........Maria

3 kommentarer:

  1. ja som du förstår så satt jag självklart bänkad vid det här programmet. Härligt och inspirerande

    Ja det är så märkligt att vi fortfarande inte kommit hela vägen till acceptans gällande sexualitet och vilka vi väljer att älska. Och så kyrkan till råga på allt. Som ska välkomna allt och alla. Jo tjena, det är det här som gör att jag inte kan vara religiös och/eller sympatisera med kristendom (pulsen accelererar och jag blir fan förbannad bara jag skriver om det)
    Och nu kommer det....håll idig:
    Förbannade inskränkta smaltänkande förlegade betonghäckar som sedan kallar sig kärleksfulla och kristna som inte ens tar emot hennes urvackra tavla....GAH...
    Så ja, vad bara tvungen att säga det där

    kram kram och tack för att du tog upp det
    Love

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår fullt ut att du gick igång. Gissa vad jag gjorde när jag satt för mig själv i tidig morgon och kollade på programmet. Det var nog därför jag t o m tyckte det var skönt att gå ut trots 19 graders kyla.
      Såg på din blogg vilka reaktioner......wow!
      Skönt att människor reagerar i detta konservativa tänkande av vårt land. Visst f¨år vi alla tycka olika......med fördöm.....no no no.
      Puss å kärlek

      Radera
    2. Men fördöma ska det förstås stå.......;)

      Radera