DIPLOMERAD SAMTALSTERAPEUT

VÄGLEDARE, MOTIVATOR OCH LIVSNJUTARE SOM

DRIVER DET EGNA FÖRETAGET " ÄNTLIGEN"



Välkommen

Du är varmt och kärleksfullt välkommen till min blogg som handlar om mig och min syn på Livet. Tankar jag vill ventilera och kanske inspirera.

torsdag 31 januari 2013

Vad gör att "man" romantiserar konsten.....?

Carolina Falkholt
Ernst Billgren
Jag inledde min morgon med att titta på svtplay, då jag nu för tiden kan tycka det sänds en hel del program helt i min smak. Dessutom samtidigt eller när jag jobbar. Så idag fick det bli lite i konstens tecken. Det ena programmet var Konstkuppen, om graffitimålaren/konstnären Carolina Falkholt "Blue". Det andra Min sanning med Ernst Billgen också han konstnär inom många genrer.
Det jag vill säga med detta inlägg är att jag imponeras av deras sätt att vara. Verkligen två  personligheter på sina högst unika sätt, fullt ut liksom. Å vad jag tycker det är spännande med dessa människor....eller snarare intressanta. Det är absolut inget publikfrieri utan helt och hållet dom själva i allt de gör.
Billgren har ju många gånger omskrivits som motvals och väldigt speciell, med en negativ underton. Ändå måste jag säga att han lyckats fantastiskt bra med att behålla sig själv som han är.
Han berättade även om sin intressanta tanke på jaget/självet och liknade det vid ett vitkålshuvud....

- om vi skalar blad för blad för att nå kärnan vi tror är jaget kanske det visar sig att det är själva bladen tillsammans som är vårt jag (en fin tanke enligt mig)

Carolina Falkholt utför sin målning där hon en gång gått i skolan och mått så dåligt av olika anledningar som en utmaning till det förflutna. Mycket starkt gjort. Hon är verkligen en unik personlighet och har aldrig låtits sig förändrats trots sin känsla av utanförskap genom livet.
Det är två mycket hårt arbetande människor som går in tvåhundrafemtio procent i sitt arbete.
På nåt vis blir jag själv medveten om tanken att det är väldigt lätt att ha en romantiserad bild av konstnärer. Att det målas, betraktas, äter gott, dricker gott rödvin mellan penseldragen....bara gör sådant som  är förnöjsamt liksom. Men så är det sällan, verkar det som i alla fall med dessa två.
Hur som helst så imponeras och njuter jag av att dessa personlig människor som delger oss andra sina liv och konst.
Jag älskar deras unikitet även om jag kanske inte gillar allt de utför i sin konst. Men jag vill betrakta den i alla fall. Det vore bra platt (i alla fall för mig) om man bara fick se samma typ av målningar eller konstform. Det är bredden som tilltalar mig även om jag sedan kanske fastnar mer för vissa saker.
Och att få betrakta någon annans konst kan även skapa igångsättandet av sin egen kreativiteten.
Njut av konsten.....vad det nu är för dig......det tänker jag göra

All kärlek till er och konsten.....Maria


2 kommentarer:

  1. Ja konst är fantastiskt inspirerande och kreativitetshöjande
    Många gånger är dock konstnären bakom ännu mer intressant och fascinerande än själva konsten som kommer där ur
    puss o kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och det kan ju var helt underbart det med, när man som jag även är så intresserad av personligheter och människan i stort.
      Puss

      Radera