DIPLOMERAD SAMTALSTERAPEUT

VÄGLEDARE, MOTIVATOR OCH LIVSNJUTARE SOM

DRIVER DET EGNA FÖRETAGET " ÄNTLIGEN"



Välkommen

Du är varmt och kärleksfullt välkommen till min blogg som handlar om mig och min syn på Livet. Tankar jag vill ventilera och kanske inspirera.

onsdag 19 maj 2010

Kreativ eller psykisk ohälsa........




August Strindberg, Vincent van Gogh, Virginia Woolf, Edvard Munch är några av de storheter som drabbades av psykiska sjukdomar, såsom psykoser eller schizofreni, men ändå hade förmågan att kunna använda sin kreativitet så att vi andra fick ta del av deras verk.
Anledning till att jag skriver detta är att det åter igen gjorts undersökningar, nu av svenska forskare, på sambandet mellan psykisk ohälsa och kreativitet.
Friska högkreativa hjärnor påminner om schizofrena. Det är t o m bevisat att det finns samband mellan psykisk ohälsa eller hjärnor som fungerar som sjuka och kreativitet och förmåga till nytänkande. Briljanta personer har oftare psykisk sjukdom i släkten och de kan oftare drabbas av psykisk sjukdom under perioder i livet.
Vad vill jag nu säga med detta??? Jo, det jag ofta slås av är att vi särskiljer oss väldigt lätt ifrån de som vi tycker beter sig annorlunda, lite galet, går utanför boxen, avviker från det vi själva tycker är normalt.....vad det nu är. Finns det dessutom en diagnos eller ett rykte att du mår psykiskt dåligt, betraktas du genast som mer eller mindre onormal. Vi har inte skaffat oss den acceptans som behövs för att se människan bakom diagnosen eller det avvikandet handlandet. Då lever vi ändock på 2010-talet. Visst det har gått framåt, men det finns förvånansvärt mycket dömande och värderande beträffande detta. Min önskan är att vi ser varandra precis för vad vi är, oavsett sjukdom, beteende eller nåt vi uppfattar annorlunda än oss själv. Jag väljer då hellre av vara lite galen och kreativ än att bara gå runt och vara Normal......

2 kommentarer:

  1. ja visst är det märkligt att vi fortfrande 2010 inte får avvika, vara annorlunda eller sticka ut på något sätt. Lider vi sen dessutom av psykisk ohälsa är vi nästan lite farliga. Jag upplever av gemene man vet så lite om just psykisk ohälsa. Men om vi får fler som du som belyser sånt här så kommer vi gå åt rätt håll....Kloka ord för en kreativ konstnärssjäl som mig :)
    Kramar till Dig från mig
    Love

    SvaraRadera
  2. Tack min vän:) Javisst är det så, att vi vet så lite om just psykisk ohälsa, ändå ligger det så nära tillhands för oss alla. Egentligen vet vi lika lite om benbrott och tandvärk också men det är mer legalt och lättare att ta till sig. Som allt annat....är det vad vi gör det till.
    Love ya

    SvaraRadera