DIPLOMERAD SAMTALSTERAPEUT

VÄGLEDARE, MOTIVATOR OCH LIVSNJUTARE SOM

DRIVER DET EGNA FÖRETAGET " ÄNTLIGEN"



Välkommen

Du är varmt och kärleksfullt välkommen till min blogg som handlar om mig och min syn på Livet. Tankar jag vill ventilera och kanske inspirera.

tisdag 5 juli 2011

Ett slitet uttryck

......vet nog de flesta av oss nu att det betyder .....Fånga dagen. Men hur många av oss har det på väggen, tatuerat på kroppen, textat på textilier, mm mm mm. Ja, det har funnits synligt lite varstans under många år. Men har det fått sin betydelse. Lever vi just nu.....i den är stunden.....denna dagen.....fångar vi just den här dagen.
För som Horatius som uttryckte detta också sa......."Carpe diem quam minimi credula posterio" (enligt Wikipedia Carpe diem quam minimum credula postero)
Fånga dagen. Förlita dig så lite som möjligt på den följande.
Ja, och hur rätt hade han inte. Vi vet ingenting om morgondagen.
Så låt nu dessa "slitna ord" få sin egentliga betydelse utan att bara vara ett "modeuttryck"
Ut och fånga dagen vetja

Med värme och kärlek Maria

4 kommentarer:

  1. Jag tycker verkligen att orden slits men att vi kanske inte lever upp lika mycket till det.

    Fin är du !

    SvaraRadera
  2. Hihiii.....tack mina härliga. Puss <3

    SvaraRadera
  3. Orden har en stor innebörd men vi säger dem och lever dem inte tyvärr....Kram till dig

    SvaraRadera