DIPLOMERAD SAMTALSTERAPEUT

VÄGLEDARE, MOTIVATOR OCH LIVSNJUTARE SOM

DRIVER DET EGNA FÖRETAGET " ÄNTLIGEN"



Välkommen

Du är varmt och kärleksfullt välkommen till min blogg som handlar om mig och min syn på Livet. Tankar jag vill ventilera och kanske inspirera.

söndag 22 maj 2011

Tacksamhet


Att kunna känna tacksamhet är helt fantastiskt.
Under veckan som gått har jag träffat helt underbara människor. Dels de som var på samma rehabilitering som mig, kvinnor i olika åldrar och olika personligheter, men med en sak gemensamt.....bröstcancer. Vi var sju mycket olika kvinnor som kompletterade varandra otroligt bra. Stämningen var trygg och tillitsfull. Personalen som jobbade på Alfta Rehab var tillmötesgående, hjärtlig och märkbart fanns en trivsel för sitt yrke. Herregud, vad det gör mycket.
Sista dagen jag var där hade jag nästan en sorg i hjärtat men blev påmind om vad en av grundarna, Ruth Hamberg 86, talade om kvällen före.
Hon hade nämligen en liten föreläsning om hur hon och hennes stora kärlek, Jern Hamberg, byggt upp detta hälsohem. I september förra året avled han dock, 82 år gammal, hon hade efter veckors gråtande helt plötsligt bestämt sig för att sluta med det och istället känna tacksamhet för allt de hade fått tillsammans. En helt underbart inspirerande gammal dam. Precis så tänkte jag när jag efter min tidiga morgonrunda på elljusspåret satte mig intill sjön för att nästan börja gråta för att jag skulle lämna detta underbara.
- Varför känna sorg och gråta när jag innerst inne egentligen är så oerhört tacksam för det jag fått till mig under denna vecka. Det kändes riktigt bra!!
Samtidigt som det varit rätt intensivt med gruppsamtal varje dag.....det sätter igång processer....är det sååå nyttigt.....för mig.....OCH de andra.
Det kunde inte blivit bättre med tanke på att vår "lärare" också gått samma lära som jag....psykosyntes. Lite som att komma hem.
Det är mycket att smälta så här efteråt OCH att ta itu med.
Vi fick nämligen göra upp med varandra ett datum som vi skulle höra av oss till varandra för att höra hur det gått med det som vi eventuellt ville ändra eller lägga till.
Så det är bara att jobba på......men det gäller ju mitt eget liv...så vem skall göra det om inte Jag.
Hur som helst.....Jag känner Tacksamhet för det som har varit och för det som kommer

Med kärlek och värme Maria

1 kommentar:

  1. så är det med mig också, mitt i allt vackert kan jag börja gråta, mitt i glädje kan gråten komma....sorg och glädje ligger så nära varandra och ibland har hjärnan svårt att sortera...Härligt att du haft en så bra vecka kram kram

    SvaraRadera