DIPLOMERAD SAMTALSTERAPEUT

VÄGLEDARE, MOTIVATOR OCH LIVSNJUTARE SOM

DRIVER DET EGNA FÖRETAGET " ÄNTLIGEN"



Välkommen

Du är varmt och kärleksfullt välkommen till min blogg som handlar om mig och min syn på Livet. Tankar jag vill ventilera och kanske inspirera.

tisdag 21 juni 2011

Alla behöver(måste) göra sina egna misstag



Ibland ber jag till Gudarna så här en vanlig tisdag....om hjälp att var tonårsmamma.
Dels för att jag inte skall vara för mycket kontrollfreak, och för att jag skall tala samma språk som min tonårsson. Det är sannerligen inte lätt kan jag medge.
Vid ett flertal gånger har han s k "skarvat" lite på sanningen för att få göra det han vill...vilket i sin tur fött en misstanke hos mig.....vad är det han vill hålla undan för oss?!
Kan det vara så att vi har lite för mycket regler och rädslor för att något skall hända honom?!
Helst vill jag att vi skall vara de förebilder han behöver ha för sin framtid....men oftast känner jag bara otillräcklighet och att jag tjatar...om nästan allt.

-Du har kläder på golvet i ditt rum....och inne på toan...
-När städade du ditt rum sist
-Ställ ner disken i diskmaskin....
-Har du allt du behöver...
-Är du hungrig....
-Har du haft en bra dag......
-När kommer du hem då.....
-Vilken tid börjar träningen....ska jag skjutsa....

Hela tiden dessa frågor....JAG BLIR SÅ TRÖTT!! ..... På mig själv
Jamen fatta....det måste ju vara hur jobbigt som helst med alla dessa frågor.
Kanske det vore lite enklare om jag fick ett (för mig) normalt svar
De svar jag får är oftast

-Mmmm
-Ok
-Orka
-Vännä (jag vet inte på deras språk)
-Men ååå....

Nu hör ju till saken att det är baske mig inte lätt att vara tonåring heller, det är jag fullt medveten om.
Det är väl precis i det här "skavandet" på varandra som lärdomar kommer. Sina egna misstag vill man oftast att barnen skall undslippa, men alla behöver vi väl göra våra egna misstag på vårt eget sätt. Och som förälder finnas där som en backup. Men det är jobbigt medan det pågår. Jag behöver verkligen släppa och lära mig lita på att allt ordnar sig på bästa sätt.

Så nu har jag gnällt ur mig lite och det känns genast bättre......hm

Med kärlek och värme Maria

1 kommentar:

  1. I know...been there :) Det är sannerligen inte lätt att vara "rätt" och vad är då rätt ? ja man får göra en avvägning och känna vad som är en skaplig balanserad väg och precis som du säger så måste alla göra sina egna misstag. Thats life
    Puss o kram

    SvaraRadera