DIPLOMERAD SAMTALSTERAPEUT

VÄGLEDARE, MOTIVATOR OCH LIVSNJUTARE SOM

DRIVER DET EGNA FÖRETAGET " ÄNTLIGEN"



Välkommen

Du är varmt och kärleksfullt välkommen till min blogg som handlar om mig och min syn på Livet. Tankar jag vill ventilera och kanske inspirera.

onsdag 22 juni 2011

Gro....gro...gro


I denna upp och ned vända glasburk finns min nya passion.....nämligen mungbönor.
Jag har ätit dom förr....för så där en trehundra år sedan....och tyckte väl då inte att de var så märkvärdiga.
Men när jag var upp i Alfta åt jag av dessa bönor varje dag.....oftast då med lite olja och vinäger på. Jag tycker de är så fantastiskt goda och fräscha. Går bra till både maträtter, sallad och lägga direkt på mackan. Detta har faktiskt smittats till övriga familjen. Så nu för tiden har vi alltid en burk stående för "groddning"
Jag tog reda på lite fakta runt dessa härligheter och fick då veta följande:

Mungbönor


Vissa anser att cancer kan ses som en alltför kraftig läkningsprocess, i vilken kroppen producerar trofoblast-celler i ett försök att läka en skada.

Normalt hålls trofoblast-cellerna under kontroll av enzymer från bukspotts-körteln, men om till exempel dessa enzymer finns i otillräcklig mängd, så börjar cellerna föröka sig okontrollerat och cancer uppstår. Som tur är, finns det en reservmekanism och det är här som vitamin B17 kommer in i bilden.
I cancercellerna finns nämligen enzymet beta-glukosidas som spjälkar B17
i cyanid och bensaldehyd, båda två starka gifter. Därigenom dör cancer-cellerna. Fördelen är att enzymet inte förekommer i friska celler i någon
farlig omfattning, vilket innebär att B17 bara ger sig på cancercellerna.

Om detta stämmer vet vi inte, men att grodda mungbönor är i alla fall lätt.
De finns att köpa på de flesta mataffärer. Sen kör man de groddade bönorna
i en mixer och dricker ca 1 liter/ dag.

Mungbönor innehåller stora mängder laetrile(B17), C-vitamin och E-vitamin.
----------------------------------- * ---------------------------------------
Ja detta var väl inte så tokigt att bli passionerad i med tanke på att jag faktiskt drabatts av just cancer. Detta är taget från immun.se hemsida

Med kärlek och värme Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar